Tijdens een crisis krijgt u te maken met verschillende partijen en communicatie op de verschillende niveaus. Niet alleen de media heeft vragen, maar ook uw medewerkers, raad van toezicht, leveranciers en vele andere partijen. Hierop moet u met uw organisatie goed reageren. Met de komst van de diverse sociale media is dit steeds complexer geworden. Tegenwoordig kun je niet meer afwachten totdat de pers gaat bellen. Met een telefoon is iedereen ineens journalist. Met behulp van de Mediaportal kunnen we deze dynamiek nabootsen. Het is een tool om goed te kunnen voorbereiden op wat er tijdens een crisis op je af komt. Mediaportal maakt dat je crisiscommunicatie realistisch kunt oefenen.
Oefenen
Voor het simuleren van de diverse media hebben wij Mediaportal© ontwikkeld. Mediaportal is een tool waarmee we de online impact van een crisis en de crisiscommunicatie te kunnen simuleren en waarbij de deelnemer ook zelf kan reageren. Mediaportal is een veilige omgeving die alleen toegankelijk is voor deelnemers aan de training crisiscommunicatie. Doordat alleen de deelnemers die ingelogd zijn toegang hebben, kunnen ook alleen de deelnemers monitoren of berichten plaatsen. Hiermee zorgen we dat deelnemers veilig kunnen oefenen. Uiteraard verwijderen we na afloop van de training alle gegevens. Veilig oefenen is dus gegarandeerd.
Doel van de Mediaportal
Met behulp van de Mediaportal kunnen we bij How2respond de impact van een crisis en de crisiscommunicatie te kunnen simuleren. De Mediaportal bootst de diverse media na. Hierdoor kunnen we de deelnemers leren om te gaan met (online) mediabronnen in een crisissituatie. Door aan de ene kant mee te gaan in het tempo van de omgeving en om aan de andere kant zelf de regie te pakken over de communicatie. Door middel van de Mediaportal© kunnen we goed inzichtelijk maken wat uw communicatie voor effect heeft op de buitenwereld.
Realistische simulatie van crisiscommunicatie
Onderdelen die aan bod komen tijdens trainingen zijn: Hoe zorg je dat je een goed beeld hebt van wat er zich in buitenwereld afspeelt en hoe maak je dan een goede omgevingsanalyse? Hoe reageer je als organisatie op de berichtgeving in de externe omgeving? Welke informatie wordt gedeeld, via welke middelen voor en welke doelgroepen? Hoe zorg je dat je boodschap ook aansluit op wat de doelgroepen nodig hebben? Welke middelen kun je het beste inzetten om de diverse ketenpartners te informeren? Al met al een hele opgave. Met gebruik van de Mediaportal kunnen we de omgeving realistisch nabootsen en u helpen goed voorbereid te zijn.
De Mediaportal simuleert de volgende 6 online mediabronnen:
- De eigen bedrijfswebsite
- De intranet van de eigen organisatie
- Social media: Twitter
- Lokaal nieuws
- Nationaal nieuws
- Internationaal nieuws
Meer weten?
Neem vrijblijvend contact met ons op via ons contactformulier